SPECIALPEDAGOGIK, Profilstudier
- Kontaktinformation
Delkurser
DIGITALA ARBETSSÄTT FÖR ELEVER I BEHOV AV STÖD
Tidpunkt:
19-20/1 2024, kl 18-21, 9-14:15 (lunchpaus enligt överenskommelse)
2-3/2 2024, kl 18-21, 9-14:15 (lunchpaus enligt överenskommelse)
Studieform: Distanskurs via Teams
Kursledare: Johan Palmen
Lärandemål och allmänfärdigheter:
Efter avslutad kurs förväntas den studerande:
- Kunna ange konkreta exempel på alternativa digitala arbetssätt
- Känna till pedagogiska arrangemang i användningen av digitala verktyg med elever i behov av stöd
- Känna till hur man som pedagog kan framställa och anpassa individuellt läromaterial med hjälp av digitala verktyg
- Känna till hur man som pedagog kan anpassa inlärningsmiljön till en tillgänglig helhet med hjälp av digitala hjälpmedel
Innehåll:
- Digitala läs- och skrivhjälpmedel, programvara, appar och inbyggda funktioner
- Digitala hjälpmedel för strukturering av tid och arbetsordning (schema)
- Digitala hjälpmedel för dokumentering av och stöd för minnesfunktioner
- Praktiska arrangemang kring anskaffningar och användning av digitala hjälpmedel
- Digitala hjälpmedel för elever i behov av stöd i relation till hela elevgruppen
- Distansundervisning av elever i behov av stöd
- Externa tjänster som stöd i den pedagogiska användningen av digitala arbetssätt
- Säkerhet på internet, sociala medier och källkritik med fokus på personer med funktionsnedsättningar
- Lättläst layout i digitala läromedel
- Sinnesintryck och kognitiva processer vid användningen av digitala hjälpmedel och verktyg
- Programmering
- Spelifiering
Vitsordsskala: U(nderkänd)-5
Bedömningsgrunder:
för vitsordet 1: Lärandemålen uppfylls, men kunskaperna bedöms vara ytliga
för vitsordet 3: Lärandemålen uppfylls och kunskaperna bedöms vara goda
för vitsordet 5: Lärandemålen uppfylls mer än väl och kunskaperna bedöms vara utmärkta
Undervisningsspråk: svenska
Kurslitteratur:
Bruun, S. (2015) Digitala arbetssätt i klassrummet. Att våga ta språnget. Stockholm: Gothia Fortbildning.
Hämäläinen, R., Sarsama, P., Liimatainen, J. (red.) (2017) Tietokone erilaisen oppijan apuvälineenä. Erilaisten oppijoiden liitto ry.
Övrig litteratur enligt kursledarens anvisningar.